torsdag 13 december 2007

En tanke bara

Fyll inte livet med år , utan fyll åren med liv.

Den raden läste jag på en tavla hemma hos någon, någon gång. Skrev upp den på ett papper och nu har jag meningen framför mig igen.
Är det inte så att vi lätt fyller livet med år ? Tiden tickar på rätt fort och vi går helt in i vår vardag och våra sysslor. Födelsedag efter födelsedag bockas av.
Minns min 10 års dag, minns vad jag fick, hur tårtan såg ut och vad jag hade på mig. Solen sken och det var en varm sommar dag. 10 år , så stor jag kände mig. 10 år gammal och utan bekymmer, skolan och kompisarna var allt jag hade att bry mig om. Utan större ansvar och allt kändes som förevigt.
Idag är jag närmre 12 år från min 10 års dag. Men den är så tydlig, så harmonisk. Tror det var vid 11 års ålder allt satte fart. Sen är många minnen luddiga och födelsedagarna kommer jag inte ihåg så noga. Kanske har jag förträngt en del ? Kanske är det bara minnet som sviker ? Men kan inte låta bli att undra varför just 10 års dan är så klar.
Idag ser livet annorlunda ut med utgifter, ansvar och krav. Man förväntas vara självständig, man ska vara en god medmänniska och ta sitt ansvar. För allt.
Jag har upplevt mycket och genomgått smärre känslokriser. Väljer att tycka att jag genomgått en livskris också. MIN livskris. Det var den första men säkerligen inte den sista.
Men jag har blivit starkare och säkrare som människa på vägen. Jag har erfarenheter som jag kan dra nytta av i andra situationer. Jag kan hjälpa och förstå andra bättre.
Och jag delar gärna med mig av det jag har att berätta.
Erfarenheter har utveckalt och öppnat mig som individ, att jag mått dåligt vissa tider håller mig inte nere - de tiderna lyfter mig idag. Jag kan ju hitta upp ur svackorna. Ibland tar det längre tid och livet känns så mörkt. But nothing lasts forever, och då är det viktigt att komma ihåg att inte ens de bra sakerna varar förevigt. ALLTING har en slut. Allting.
Vi lever på lånad tid och ingenting är att ta förgivet. Men medans vi är kvar tycker jag vi ska vara tacksamma för att vi faktiskt fått låna tid och att vi ser till att fylla åren med liv istället för att fylla livet med år och försent vakna till och inse att du lät din chans springa dig förbi.
Vill du vara åskådare av ditt eget liv ?

1 kommentar:

Christian sa...

Jag minns också någon enstaka födelsedag (eller EN för att vara exakt) Vet dock inte om jag fyllde 10.. Men lite skumt det där =)